IT-реформа
«IT- реформа ЖКГ» - об’єднуюча ланка в реформуванні ЖКГ.
В нижче приведеному тексті автори вказують на один із напрямків проведення реформи в галузі житлово-комунального господарства. Таке бачення напрямку реформи і місця інформаційних технологій, як об’єднуючої ланки в реформуванні ЖКГ, дали результати проведених робіт по автоматизації господарських процесів на комунальних підприємствах України.
Комунальні підприємства це бізнес структури , для оперативного управління якими потрібні інструменти: законодавчі, технічні, фінансові, інформаційні.
Інформаційний вік диктує бізнесу: «можливості інформаційних технологій повинні враховуватися як ще один ресурс, важливий, інноваційний, а для деяких бізнесів, вирішальний».
Під тиском можливостей інформаційних технологій відбувається переродження принципів управління бізнесом комунальних підприємств. Необхідно змінювати стиль і методи управління комунальними підприємствами та інфраструктурою міста, переглянути взаємини та покращувати комунікації з споживачами послуг.
Бізнес комунальних підприємств один з найскладніших. Критерії якості послуг, що надаються КП, погано формалізуються, доводиться працювати як з об'єктами: будинки, прибудинкові території, дитячі майданчики, сквери, інфраструктура, так і безпосередньо із споживачами послуг: з кожним індивідуально і з усіма разом.
Інформованість споживачів послуг дає їм більше можливостей для контролю за якістю послуг та їх економічною обґрунтованістю: людям важливо знати, хто за що відповідає, хто виконав роботи, як виконав і в підсумку : «Я знаю за що плачу».
Реальність.
Роки реформування показали - тотального переходу на ОСББ не буде, а реально і бути не може. Дивитися потрібно тверезо. Система життєзабезпечення населення, яка створювалася і напрацьовувалась роками працює, і працює в непростому законодавчому полі - не так вже й погана.
Важливим у реформуванні (а точніше в модернізації та еволюційному розвитку) існуючої системи життєзабезпечення повинен бути крок створення повноцінної комунальної інформаційної інфраструктури для споживачів послуг, підприємств та керівників міста.
Світова практика показує, що інформаційні технології стали інфраструктурою бізнесу підприємств, тобто лежать в основі бізнесу і забезпечують його працездатність.
Створення та експлуатація інформаційно-аналітичних систем, націлених на підтримку управління житловим фондом, на управління внутрішніми трудовими і матеріальними ресурсами та фінансами і є той елемент, якого бракує, який внесе нову живу енергію у функціонування комунальних підприємств.
Шлях вирішення.
Імплементація інформаційних систем в управління діловими процесами комунальних підприємств, інфраструктурою міста, систем орієнтованих на запити і потреби споживачів послуг, є необхідним шляхом розвитку комунального бізнесу і тою відсутньою ланкою в концепції реформування ЖКГ.
Для управління господарською діяльністю, для налагодження комунікаційних взаємовідносин із споживачами послуг створена інформаційно-аналітична система «Управління ресурсами і фінансами комунального підприємства». Система експлуатується в: Миргородському комунальному житлово-експлуатаційному управлінні, ОКВПТГ «Миргородтеплоенерго», КП «Спецкомунтранс», інформатизовані робочі місця керівників міста і працівників структурних підрозділів ЖКГ міської ради, нарощується функціонал системи до рівня управління інфраструктурою міста.
Результати.
Наприклад, підсистема «Управління багатоквартирним житловим фондом міста» (Миргородського комунального ЖЕУ) сьогодні надає такі можливості:
- Вести господарську діяльність всіх підрозділів і підприємства в цілому.
- Відслідковувати обсяги наданих послуг з утримання конкретного будинку із врахуванням переліку послуг.
- Визначати вартість кожної послуги для кожного будинку і загальний тариф.
- Планувати черговість поточних та капітальних ремонтів будинків відповідно до потреби.
- Отримувати об’єктивну інформацію щодо технічних параметрів багато-квартирних будинків (фізичні дані про будівлю, кількість мешканців, стан мереж, планові та аварійні роботи тощо).
Застосування індивідуального для кожного будинку економічно обґрунтованого тарифу дало можливість зробити утримання будинків та прибудинкової території беззбитковим.
Кошти на капітальний ремонт дахів, ліфтів та мереж ще доводиться виділяти з міського бюджету, проте, це робиться на умовах співфінансування і частка коштів мешканців поступово зростає.
Міська влада переконана у необхідності ведення постійного діалогу з мешканцями багатоквартирних будинків у питаннях структури та обсягу тарифу з утримання будинків та прибудинкової території. Адже, якщо людина розуміє за що платить і що за це отримає – вона сумлінно оплачує житлово-комунальні послуги. Обізнаний мешканець будинку – це відповідальний мешканець.
Важливо, що психологія мешканців багатоквартирних будинків щодо питання утримання спільної власності також змінюється. Вони вже висловлюють готовність інвестувати кошти у ремонти місць загального користування (сходові клітини, дах, підвальні приміщення тощо).
Висновки.
Містом потрібно керувати з технічно оснащеного офісу. Це може бути інформаційний простір (віртуальний інформаційний офіс служб та керівників комунальних підприємств, керівників міста), де фахівці й управлінці взаємодіють один з одним, володіючи всією (необхідною) інформацією. У центр управління в режимі онлайн повинна приходити інформація про стан і роботу всіх систем життєзабезпечення міста. Управлінці повинні бачити все що відбувається і оперативно приймати рішення на своєму рівні і повідомляти про це виконавця.
Рушійною силою реформування ЖКГ є інформаційні технології, які роблять цей бізнес відкритим і керованим. IТ – складова в реформуванні ЖКГ, це та відсутня, об'єднуюча ланка, яка:
- приведе до нової парадигми розвитку комунального господарства;
- змінить ланцюжок управління комунальними підприємствами як на рівні міста так і всередині них;
- витягне ідеологів реформування ЖКГ з ідейного застою і поставить крапку над І.